پازل و اهداف آموزشی آن

پازلهای کودکان از تصویرهای ۳ یا۴ قطعه ای درست می شود تا عکس های پیچیده تری که بیست و چهار یا سی و شش قطعه را در بر می گیرد، درست می شود.
در عرضه ی پازل ها باید توجه شود که با میزان سن و درک و فهم کودک تناسب داشته باشد. پازل نباید آن قدر سخت باشد که کودک از حل آن عاجز باشد و احساس شکست و ناامیدی کند. به تعبیری، پازل باید کودک را به مبارزه طلبی و تفکر و تأمل وادار کند تا کودک از توانایی های ذهنی و روانی خود برای حل معما استفاده کند. ولی این مبارزطلبی و زور آزمایی فکری و روانی نباید خیلی ادامه یابد، وگرنه کودک احساس شکست و حقارت کرده و از اعتماد به نفس او کاسته می شود.
شکست های کودک در بازی با هر اسباب بازی نباید از سه یا چهار بار بیشتر شود، وگرنه برای رشد شخصیت و سلامتی روان کودک ضرر دارد.
اسباب بازی (پازل) نباید آن قدر ساده و آسان باشد که علاقه کودک را از بین ببرد و او را خسته کند، بلکه باید کودک را به مبارزه فراخواند و پس از مقداری تلاش و کوشش فکری، بتواند بر آن فایق آید تا برایش جذاب و شیرین بماند.
درجه سختی و آسانی پازل به اندازه پازل یا موضوع آن بستگی دارد که ریز یا درشت و تعداد آن کم یا زیاد باشد (از ۳ تا ۳۶ قطعه) هر اندازه موضوع پازل پیچیده تر باشد، پازل مشکل تر دسته بندی می شود.
بهتر است که کودک را با انواع پازل، از ساده به مشکل، آشنا کنیم تا از نتایج و بازخورد مثبتی که از بازی می گیرد، انگیزه اش برای بازی بیشتر شود.
ابتدا می توان از پازل جاگذاردنی برای آموزش کودکان استفاده کرد، چون حتی زمانی که کودک قادر به درک قسمت های مختلف نباشد به وسیله ی آزمایش و خطا به راحتی می تواند جای واقعی آنها را پیدا کند.
هر چند، نتیجه ی مطلوب وقتی حاصل می شود که کودک از روی نظم و قاعده منطقی بتواند پازلی را تکمیل کند، نه آن که صرفاً از طریق آزمایش و خطا (کاملاً تصادفی) به این کار دست بزند. زیرا در این حالت کودک به سختی خواهد توانست مسأله را حل کند و وقت زیادی را تلف می کند. بنابراین، برای جلوگیری از اتلاف وقت، کودک باید نظم منطقی را که در هر پازل وجود دارد درک کند.
یکی دیگر از شیوه های تکمیل کردن این وسیله، روش “زنجیره ای برعکس” است. بدین ترتیب که ابتدا تصویر کامل را به کودک نشان می دهیم و سپس آخرین قطعه ای که تصویر را کامل می کند از آن جدا می سازیم و از وی می خواهیم تا آن قطعه را در جای خود قرار دهد . در مرحله ی بعد، دو قطعه ی آخر را جدا می کنیم و از او می خواهیم تا آن دو قطعه را در جای خود قرار دهد. به هیمن ترتیب پیش می رویم تا کودک مستقلاً بتواند همه ی قطعات را به هم وصل کند و تصویر کامل را به وجود آورد البته، اگر کودک قادر به تکمیل تصویر باشد، می توان از همان ابتدا از وی خواست تا تمام قطعات را در جای خود قرار دهد و تصویر را تکمیل نماید.
تصاویر پازل ها بهتر است درباره ی موضوعاتی باشد که در محدوده ی تجربیات کودک قرار دارد و کودک پیش از این با آن آشنا شده است. تصاویر قهرمانان کارتونی مثل تام و جری، بن تن و باب اسفنجی همیشه مورد علاقه ی کودکان هستند و آنان با آنها آشنایی قبلی دارند (این نمونه ها به فرهنگ جامعه و طبقه اجتماعی کودکان ارتباط دارد، به طور مثال، برای کودک روستایی تصویر پینوکیو و … شاید معنایی نداشته باشد).

انواع پازل ها

پازل، قطعات بریده یا جدا از هم یک تصویر است که با قراردادن آنها در محل خود، تصویر اصلی به دست می‌آید. پازل‌ها با توجه به نوع آموزش، موضوع، فرم و شکل به اشکال گوناگونی ساخته می‌شوند. در مطلب زیر که برگرفته از سایتهای مختلف اینترنتی است، انواع پازل فهرست شده است.

  1. پازل مکعبی:
    برای ساختن پازل مکعبی به  ۹  یا  ۱۲  یا  ۱۵  مکعب چوبی یا پلاستیکی نیاز است. هر مکعب دارای شش سطح است، بنابراین می‌توان شش تصویر را برروی هرسطح چسباند، به این ترتیب که ابتدا مکعب‌ها را پهلوی هم قرار داده، سپس تصویر مورد نظر را که به تعداد مکعب‌ها بریده‌اید برروی آنها بچسبانید و یا این که برروی آن نقاشی کنید. سپس سطوح دیگر را به همین شکل کامل کنید. پس از آن مکعب‌ها را که با یکدیگر ترتیب منطقی ندارد، جلوی کودک می‌گذاریم و از او می‌خواهیم با کنار هم قراردادن مکعب‌ها شکل را کامل کند. کودک، زمانی که می‌خواهد سطوح دیگر را هم کامل کند، دچار مشکل می‌شود. ولی کودکان چهار تا شش ساله می‌توانند این کار را انجام دهند.
  2. پازل جور کردنی:
    این پازل معمولاً به این ترتیب ساخته می‌شود که یک شکل را بر روی صفحه مقوایی یا چوبی می‌چسبانیم بعد آن را از قسمتهای مختلف می‌بریم. در هنگام بازی قسمت‌های بریده شده را جلوی کودک گذاشته و او باید قطعات را پیدا و به همدیگر وصل کند. اگر تعداد قطعات پازل زیاد باشد، می‌توانیم از دو تصویر همانند استفاده کنیم. یک تصویر را ببریم و دیگری را برای نمونه جلوی کودک قرار دهیم که از روی آن قطعات بریده شده را به صورت اول در آورد.
  3.  پازل جاگذاردنی:
    روی یک صفحه چوبی یا مقوایی ضخیم، جای شکل‌های معینی را با دستگاه‌های پازل بری، یا با اره مویی و مقواهایی را با تیغ موکت بری برش می‌دهیم و جدا می‌کنیم. برای جذابیت و تحریک کودکان، می‌توانیم قطعات بریده شده را با رنگ‌های شاد و ملایم رنگ‌آمیزی کنیم و به هنگام بازی قطعات بریده شده را در اختیار کودک قرار دهیم و از او بخواهیم هر یک از شکل‌ها را در جای مناسب خود بگذارد.
    این نوع از پازل‌ها را می‌توان به صورت دگمه ای هم ساخت. پازل‌های دگمه‌دار که برروی هر شکل قطعه‌ای خیلی کوچک وصل شده است که کودک به آسانی می‌تواند پازل را بر دارد و در جای مناسب خودش قرار دهد. ولی پازل‌های بدون دگمه در جابه‌جایی برای کودکان کمی دشوار است.

مزایا و فواید حل بازی پازل ها

باعث افزایش و زیاد شدن دقت و شاید تمرکز در بینایی و حس لامسه کودک می شود .تشخیص رنگ، فرم، اندازه و شکل را در کودک تقویت می کند. قوه سخنوری و تکلّم کودک را پرورش داده و دامنه واژگان جدید او را افزایش می دهد. حافظه کودک را تقویت می کند و حرکات ظریف دست و تطابق چشم و دست او را تقویت می کند. کودک فرامی گیرد که اجزا هستند که شکل اصلی را تشکیل می دهند. کودک یاد می گیرد که هریک از قطعات پازل، جزئی از تصویر است و با نبودن هر قطعه تصویر ناقص خواهد بود. کودک برای کامل کردن طرح مجبور است رنگ ها و طرح اصلی را به خاطر بسپارد و جهت خطوط را دنبال کند. مهارت دراین کار به یادگیری خواندن و نوشتن او کمک خواهد کرد. برای یادگیری مفاهیمی مثل مکان اندازه و شکل های هندسی مؤثر و مفید است. ذوق هنری کودک با دیدن پازل های فصل های مختلف رشد و پرورش می یابد. توجه کودک را جلب کرده و باعث رشد مهارتهای شناختی او می شود. اعتماد به نفس و احساس رضایت درونی کودک پس از تکمیل یک پازل(به شرط مناسب بودن آن با سن کودک) پرورش داده می شود. به وسیله پازل کودک مفهوم نظم را درک می کند و تفکر منطقی در او ایجاد می شود. حس کنجکاوی وی تحریک شده و او را وادار می سازد تا قوای ذهنی خود را در جهت رسیدن به هدف به کار گیرد. این بازی به کودک می آموزد که چگونه از راه منطقی به حل مسایل بپردازد.
کودک با استفاده از پازل های مکعبی ،مفهوم سطح وحجم و عمق یا ارتفاع را می آموزد.

پازل‌ها از نظر موضوع

پازل‌ها، از نظر موضوع، می‌تواند شامل همه موضوعاتی باشد که در دنیا وجود دارد، ولی کارشناسان برای سهولت در یادگیری و طبقه‌بندی، آنها را به سه دسته تقسیم کرده‌اند:

  1. پازل فصل: در این نوع پازل تصویری که از تکمیل قطعات به دست می‌آید، یکی از فصول است. این پازل‌ها اغلب طرح کلی یک فصل را نشان می‌دهند. هنگامی که می‌خواهیم پازل را در اختیار کودک بگذاریم، او را به صحبت کردن درباره موضوع پازل تشویق می‌کنیم و در مورد موضوع پازل پرسش‌هایی از او به عمل می‌آوریم.
  2. پازل موضوعی: در این پازل، تصویر اصلی شامل منظره‌ای از روستا، خیابان، منزل، مدرسه، باغ وحش و غیره است. همانطور که گفته شد، همراه با عرضه پازل، می‌توانیم پرسش‌هایی در خصوص موضوع پازل از کودک بکنیم و یا این که از او بخواهیم درباره آن داستانی بیان کند.
  3. پازل فرم و اندازه: این نوع از پازل‌ها قطعاتی کم و بسیار ساده دارند که در مراحل اولیه که کودکان هنوز آمادگی کافی برای بازی با پازل‌های دیگر را ندارند، در اختیارشان قرار می‌گیرد و معمولاً به اندازه‌های مختلف و متشابه هستند؛ مثلا، سه مرغابی یا ماهی و… در اندازه‌های کوچک، متوسط و بزرگ که کودک باید هریک را در جای خود قرار دهد.

اهداف و فواید پازل ها

  •  موجب پرورش دقت در بینایی و حس بساوایی کودک می شود.
  •  تشخیص فرم، رنگ، اندازه و شکل.
  •  پرورش قوه ی تکلم و افزایش دامنه واژگان جدید.
  •  موجب پرورش دقت و حافظه کودک می گردد.
  •  کودک یاد می گیرد اجزا هستند که شکل اصلی را تشکیل می دهند.
  •  کودک ضمن بازی یاد می گیرد که هر یک از قطعات پازل جزیی از تصویر است و با نبودن هر قطعه تصویر ناقص خواهد بود.
  •  کودک، برای کامل کردن طرح، مجبور است رنگ ها و طرح اصلی پازل را در خاطر داشته باشد و جهت خطوط را دنبال کند. مهارت در این کار به یادگیری خواندن و نوشتن کمک می کند.
  • مهارت در این مرحله به قوای ذهنی کودک برای ارتباط اجزای یک موضوع و پروراندن آن برای یافتن کل موضوع کمک می کند.
  •  برای یادگیری مفاهیم مکان، اندازه و اشکال هندسی مؤثر و مفید است.
  •  تقویت حرکات ظریف و تطابق چشم و دست.
  •  تقویت و پروش حافظه و استدلال دیداری.
  •  ذوق هنری کودک با دیدن پازل های فصول مختلف رشد و پرورش می یابد.
  •  کودک از طریق تفاوت و تشابه اشکال هندسی و غیرهندسی، آنها را به همدیگر مقایسه می کند و قعطات مناسب را در کنار یکدیگر قرار می دهد.
  •  توجه کودک را جلب می کند و باعث رشد مهارت های شناختی او می شود.
  •  اعتماد به نفس و احساس رضایت درونی کودک پس از تکمیل یک پازل (به شرطی که پازل متناسب با سن کودک باشد) پرورش داده می شود.
  •  به وسیله این بازی، کودک مفهوم نظم را درک می کند و تفکر منطقی در او ایجاد می شود.
  •  حس کنجکاوی کودک را تحریک می کند و او را وادار می سازد تا قوای ذهنی خود را در جهت رسیدن به هدف به کار گیرد.
  •  این بازی به کودک می آموزد که چگونه از راه منطقی به حل مسائل بپردازد.
  •  کودک، با استفاده از پازل های مکعبی، مفهوم سطح و حجم و ارتفاع را یاد می گیرد.

گردآوری : هانیه عبدالکریمی ،کاردرمانگر




سبد خرید


قسمتی از قوانین فروشگاه

هیچ گونه مرجوعی کالا به هیچ دلیلی انجام نمی شود

ارسال سفارشات تهران، تا دو روز کاری پس از تسویه حساب انجام می شود، ضمناً شرایط ترافیکی و بارندگی بر آن تاثیر می‌گذارد

پازل ایران یک فروشگاه اینترنتی است و هیچگونه شعبه، نمایندگی، مرکز فروش و فروشگاه فیزیکی ندارد. روند سفارشگذاری و فروش آنلاین تنها از طریق سایت puzzleiran.com صورت می گیرد و شماره تلفنهای اعلام شده، آدرسها یا سایتهای دیگر به این فروشگاه مرتبط نیستند؛ پازل‌ایران تعهد یا مسئولیتی در قبال محصولات یا خدمات آنها نخواهد داشت.

پازل ایران مسئولیتی بابت گم کردن قطعات توسط خریداران ندارد. تمام پازل های بسته بندی دارای تعداد کامل قطعات هستند و هیچ موردی مبنی بر کم بودن قطعات پذیرفتنی نیست. در صورتی که قطعه یا قطعاتی از پازل شما گم شده است یا به هر علتی اعلام خرابی قطعات می کنید، تنها شرکت تولید کننده مسئول آن است و می توانید از طریق اطلاعات تماس مندرج روی کالا با تولید کننده ارتباط برقرار نمایید و هیچگونه پشتیبانی یا مسئولیتی بر عهده فروشگاه اینترنتی پازل ایران نیست.

  • تبدیل عکس به پازل توسط ما انجام نمی‌شود.
  • خرید از پازل‌ایران از هر طریقی به معنی مطالعه قوانین درج شده در صفحه قوانین سایت و قبول شرایط آن است.
  • به قیمت ها دقت کنید. تمامی قیمت ها به تومان است.
  • وقت خود را برای چانه زدن در مورد قیمت هدر ندهید، تغییری در قیمتها ایجاد نخواهد شد و تماس تلفنی یا درخواست مراجعه حضوری تاثیری در کاهش هزینه‌ها نخواهد داشت.
  • پازل ها دارای راهنما، نقشه،شماره، حروف، ورقه زیرین، صفحه زیرین و ... نیستند و تنها عکس روی جعبه کمک کننده خواهد بود.
  • پازل ایران مسئولیتی بابت گم کردن قطعات توسط خریداران ندارد. تمام پازل های بسته بندی دارای تعداد کامل قطعات هستند و هیچ موردی مبنی بر کم بودن قطعات پذیرفتنی نیست.
  • نماد اعتماد الکترونیک enamad و درگاه‌های پرداخت بانکی، نشان‌دهنده صحت و سلامت فعالیت پازل ایران است. با خیال آسوده خرید کنید
  • قیمت و موجودی تمامی اجناس به روز است، پس تنها از طرح های موجود خرید کنید و منتظر ناموجود ها نباشید.
  • به ابعاد نوشته شده دقت کنید و در نظر بگیرید که پازل را کجا چیده و تابلوی چیده شده آن را کجا استفاده خواهید کرد.
  • در واردکردن آدرس ارسال دقت کنید و حتما شماره تلفن همراه اعلام کنید.
  • امکان خرید حضوری وجود ندارد؛ پازل‌ایران فروشگاه اینترنتی است.
  • پس از ارسال سفارش امکان تعویض یا کنسل کردن وجود ندارد. ( صفحه قوانین سایت را مطالعه کنید)
  • به هیچ عنوان در محل تحویل امکان تسویه حساب وجود ندارد و تمامی پرداخت ها باید از طریق سایت انجام گرفته باشد.

برای مطالعه کامل قوانین سایت اینجا کلیک کنید

instagram puzzleiran تماس با پازل ایران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.